صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
ضرغامی در بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی:

مرمت کار پروردگار عالم است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: مرمت کار خداست و کاری است که پروردگار عالم انجام می‌دهد.

به‌گزارش جهانی پرس از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، سید عزت‌الله ضرغامی امروز در جلسه بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی و تجلیل از فعالان و کنشگران بناهای تاریخی که در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: از همه همکاران خودم خصوصا از آقای دارابی که این گونه نشست‌ها را با تعصب و حساسیت برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌کنم. همچنین از مرحوم حجت‌الاسلام فولادی یادی می‌کنیم که در جلسه قبل در سال گذشته تجلیل شد و بعد از جلسه نیز با آن مرحوم صحبت کردم که بازتاب‌های خوبی داشت و فضای خوبی ایجاد کرد. آن مرحوم بالای ۸۰ سال در حوزه مرمت فعالیت داشت و از مسجد تا آتشکده را مرمت کرده بود. میراث‌فرهنگی مفتخر است که از یک زاویه ارزشمند نیازهای جامعه را مطرح کند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: مرمت امر مقدسی است. مرمت کار خدا است و کاری است که پروردگار عالم انجام می‌دهد. اهمیت میراث ملموس این است که عینی‌ترین وجه میراث‌فرهنگی است. با این حال هرچه بیشتر جلو می‌رویم، ارزش میراث‌ناملموس نیز مشخص می‌شود. این دو البته از هم جدا نیستند و روی هم تاثیر متقابل دارند. ما با انسان مدرن امروز سروکار داریم. اگر ریشه‌های هویتی از انسان مدرنیته جدا شود، حتما آسیب خواهد دید.

او اضافه کرد: وقتی یک امر مهمی دچار مشکل شود، باید مرمت شود. در مسائل اجتماعی از آسیب‌شناسی می‌ترسند و از آن فرار می‌کنند. تصور می‌کنند آسیب‌شناسی از موضع ضعف است در حالی که آسیب‌شناسی از موضع قدرت است. جوامع باید قدرت ترمیم داشته باشند، در غیر این صورت نابود خواهند شد. کما این که برخی از آن‌ها نابود شدند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: بزرگانی که در حوزه مرمت فعالیت می‌کنند اولا کار ارزشمندی را انجام می‌دهند، دوما آسیب‌شناسی دقیقی دارند و سوما این که کار را به درستی و با دقت انجام می‌دهند.
او سپس به منشور ونیز اشاره کرد و ادامه داد: امسال شصتمین سال منشور ونیز است‌. به این منشور باید توجه شود. باید در رابطه با برنامه‌هایی که داریم ایده داشته باشیم و متناسب با امکانات که البته نامحدود هم نیست، برنامه اجرایی داشته باشیم.

ضرغامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: جلسه امروز ما، ادای احترام به بزرگان حوزه مرمت است. از تعدادی از این عزیزان تجلیل به عمل می‌آید، اما این افراد نماینده جامعه بزرگ مرمت‌گران هستند. در حقیقت مرمت کار ارزشمندی است و یک هنر به حساب می‌آید.

در پایان این مراسم از تعدادی از فعالان، کنشگران و خیران حوزه میراث‌فرهنگی و مرمت تجلیل به عمل آمد و از تعدادی از کتب و مجلد تخصصی حوزه میراث‌فرهنگی با حضور سید عزت‌الله ضرغامی رونمایی شد.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۸۰۱۱
تاریخ: ۱۴۰۳/۱/۲۸     ساعت: ۱۹ : ۵۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: هنر و اندیشه       زیرسرویس: هنر و اندیشه
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
  • ٢٠ شوال ١٤٤٥
  • Apr 29 2024