صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

دستیابی فناوران ایرانی به تولید ماده اولیه فرآورده‌های گیاهی

پژوهشگران یک شرکت دانش بنیان عضو پارک فناوری پردیس، موفق شدند با روش «CCG» به فناوری ساخت گرانول از گیاهان دارویی دست یابند.

به گزارش جهانی پرس از صدا وسیما؛ به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، تولید ماده اولیه دارو با منشأ فرآورده‌های طبیعی، از فناوری‌های به روز است که در آینده نزدیک سهم قابل توجهی از بازار دارویی جهان را در بر خواهد گرفت.

 

بر اساس این گزارش، این شرکت دانش بنیان از شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس توانسته است با استفاده از فناوری CCG که فناوری روز تولید دارو به شمار می‌رود، به فناوری ساخت گرانول از گیاهان دارویی دست یابد.

به گفته صالح رمضانی، با اشاره به اهمیت استفاده از فناوری CCG، از این فناوری هم اکنون به عنوان یک فرایند به‌روز در شرکت‌های داروسازی بزرگ جهان  استفاده  می شود.

در این روش حذف حلال‌های غیر ضروری در فرآیند‌های مربوط به فرآوری و تولید محصولات، موجب افزایش پایداری مواد مؤثره فرآورده‌ها می‌شود.

وی افزود: این شرکت اولین بار در جهان، این فناوری را برای تولید گرانول‌های گیاهی مورد استفاده قرار داده است. این فناوری منجر به افزایش کیفیت و اثربخشی دارو می‌شود.

رمضانی در خصوص استفاده از این فناوری در گیاهان دارویی گفت: یکی از مشکلات تجویز و استفاده از گیاهان دارویی یا دارو‌هایی که بر اساس ماده موثره گیاهی تولید می‌شود، این است که میزان دقیق دارو و دز مصرفی آن در فرآورده دارویی مشخص نیست.

بر این اساس، تجویز دارو‌های گیاهی با احتیاط صورت می‌گیرد که استفاده از فناوری ساخت گرانول از گیاهان دارویی با روش CCG، این مشکل را رفع کرده است.

وی در خصوص دارو‌های تولید شده بر اساس این فناوری نیز گفت: ما این روش را در تولید داروی سالیراویرا که به ثبت اروپا (کشور نروژ) نیز رسیده است، استفاده و ثبت پتنت کرده‌ایم. در ادامه ما این فناوری را بر روی انواع گیاهان دارویی پر مصرف در ایران و جهان مانند «سیاه‌دانه»، «زنجبیل»، «بید»، «برگ زیتون»، «اسطوخودوس» و «بابونه» و «اکیناسه یا سرخارگل» تعمیم دادیم.

رمضانی در خصوص تأییدیه‌هایی که این فناوری کسب کرده است نیز گفت: ارزیابی عصاره گیری‌های انجام شده در این روش، به تأیید آزمایشگاه پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی که بالاترین مرجع کشور در ارزیابی گیاهان دارویی است، رسیده است. همچنین حدود ۶۰ ماده اولیه را در سازمان غذا و دارو به ثبت رساندیم.

وی در پایان با اشاره به سند ملی گیاهان دارویی و تنوع گسترده گیاهان دارویی در کشور گفت: بر اساس آمار‌های جهانی، تجارت جهانی گیاهان دارویی تا سال ۲۰۵۰ به ۵ هزار میلیارد دلار خواهد رسید که استفاده از این فناوری در کشور می‌تواند منجر به افزایش تولید ناخالص ملی شود.

بر اساس این گزارش، فناوری ساخت گرانول از گیاهان دارویی با روش CCG به عنوان یکی از محصولات جدید دانش بنیان در پارک فناوری پردیس، در بیست و یکمین اجلاس سالیانه این پارک معرفی و توسط معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور رونمایی شد.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۶۴۲۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۹     ساعت: ۱۲ : ۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
  • ٢١ شوال ١٤٤٥
  • Apr 30 2024