صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

تاثیر سیگار بر جهش‌های DNA و بروز سرطان

پژوهشگران می‌گویند مواد سمی و ترکیبات خطرناک موجود در دود سیگار می‌تواند منجر به بروز انواع جهش‌های DNA و ابتلا به بیماری هایی از جمله سرطان را افزایش دهد.

به گزارش جهانی پرس ازصدا و سیما به نقل از اینترستینگ اینجنیرینگ (IE)، پژوهشی که توسط محققان دانشگاه تورنتو صورت گرفته، نشان می‌دهد استعمال سیگار می‌تواند جهش DNA را به دنبال داشته باشد و در نتیجه، احتمال ابتلای فرد به سرطان را نیز افزایش می‌دهد. این جهش ها، به بدن دستور می‌دهند تا تولید پروتئینی خاص را قبل از رسیدن به مرحله تکامل، متوقف کند و بدین ترتیب، توانایی بدن برای مقابله با سرطان را تضعیف می‌کند.

پژوهشگران همچنین شناسایی کردند ژن‌های معروف به «سرکوب‌کننده‌های تومور» که وظیفه تولید پروتئین‌های جلوگیری کننده از تکثیر سلول‌های نابهنجار را برعهده دارند، تحت تاثیر این جهش‌ها قرار می‌گیرند و در نتیجه، رشد کنترل نشده سلول‌های سرطانی را شاهد خواهیم بود.

نینا آدلر، از پژوهشگران این گروه تحقیقاتی می‌گوید: این تحقیق نشان می‌دهد استعمال سیگار با تغییراتی در DNA که شکل‌گیری ژن‌های سرکوب‌کننده‌های تومور را مختل می‌کند، مرتبط است. در واقع، بدون این سرکوب کننده ها، سلول‌های غیرطبیعی امکان رشد و تکثیر خواهند داشت و سرطان می‌تواند راحت‌تر توسعه یابد.

پژوهشگران در این روش، DNA بالغ بر ۱۲ هزار نمونه تومو را از ۱۸ نوع سرطان مورد بررسی قرار دادند. نتایج از ارتباط میان سیگار کشدن و گسترش سرطان حکایت داشت. همچنین بررسی‌ها نشان داد هرچه مصرف سیگار در افراد بیشتر باشد، این جهش‌های بیشتر خواهد بود.

در مطالعات قبلی محققان آمده بود که مواد شیمیایی موجود در دود سیگار، همانند هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAHs) و نیتروزامین‌ها، می‌توانند به طور مستقیم به DNA متصل شوند و جهش‌هایی ایجاد کنند که فرآیند‌های طبیعی سلولی را مختل کرده و منجر به بروز سرطان شوند.

نتایج این تحقیق در مجله Science Advances به چاپ رسیده است.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۶۵۳۵
تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۱۵     ساعت: ۱۲ : ۴۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
  • ٢٣ شوال ١٤٤٥
  • May 02 2024