صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرد

بهره مندی از ظرفیت برنامه «سلامت خانواده» در پیشگیری از دیابت و کنترل هزینه ها

معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با اعلام این که حدود ۱۴ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال کشور دیابت دارند، گفت: بهره مندی از ظرفیت برنامه «سلامت خانواده» در مسیر پیشگیری از دیابت و کنترل هزینه ها را اولویت این معاونت قرار داده ایم.

به گزارش جهانی پرس- نرگس حضرتی، فرشید عابدی با اشاره به اینکه معاونت پیشگیری سازمان بیمه سلامت ایران با نگاه و رویکرد منطقی مبنی بر ارتقای حوزه پیشگیری در کشور و تغییر سیاست وزارت بهداشت به این سمت تشکیل شده است، گفت: هدف از تشکیل این معاونت طراحی کلیه اقداماتی است که بتواند باعث کاهش هزینه های نظام سلامت در سطح فردی، خانوادگی و اجتماعی شود. اما از سوی دیگر در این هدفگذاری باید بتوانیم مردم و کارکنان نظام سلامت که در حوزه پیشگیری از بیماری ها تلاش می کنند را شناسایی کرده و مورد تشویق قرار دهیم.

وی تصریح کرد: پیشگیری نخستین یا اساسی به عنوان اولین سطح پیشگیری از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این سطح از پیشگیری هزار روز اول زندگی یک کودک (از زمان زندگی جنینی تا 2 سال اول زندگی) از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این زمان تاثیرگذار ترین زمانی است که می توانیم در بحث پیشگیری نخستین فعالیت کنیم.

معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران اظهار کرد: همچنین پیشگیری سطح چهارم یعنی پیشگیری از اقدامات تشخیصی و درمانی است که می تواند موجب ضرر و زیان به بیمار شود، اهمیت دارد. در پیشگیری سطح چهارم می توانیم از کمک سازمان های مردم نهاد به بیمه سلامت استفاده کنیم.

عابدی درباره اقدامات صورت گرفته در پیشگیری از دیابت اظهار داشت: مهم ترین عامل در پیشگیری از دیابت اصلاح سبک زندگی است، در این مساله چند حوزه اهمیت دارد. درگام اول تغذیه سالم مورد توجه است، باید بپذیریم که تغذیه سالم و مبتنی بر سبد غذایی بومی یکی از مهم ترین اصلاحاتی است که باید انجام شود.

وی تاکید کرد: در بحث اضافه وزن کودکان در بین کشورهای دنیا رتبه پنجم و در منطقه رتبه اول را داریم. بدون تردید برای جلوگیری از دیابت، باید غذای کودکان دارای کالری مناسب بوده و از مصرف غذاهای پرکالری اجتناب شود.

عابدی تصریح کرد: گام دوم در پیشگیری از دیابت فعالیت های فیزیکی و ورزش است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، البته باید امکانات و الزامات لازم را در این خصوص فراهم کرد.

معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: همچنین باید آموزش را به عنوان تغییر نگاه و نگرش در بیماران دیابتی در اولویت قرار داد. تا به این مساله توجه نشود، پیشگیری در دیابت رخ نخواهد داد. آموزش و اطلاع رسانی باید همسو بوده و زمانی اطلاع رسانی موفق است که منجر به یادگیری در افراد شود.

وی با اشاره به این که شناسایی افراد در معرض ابتلا به دیابت هم باید مد نظر قرار گیرد، گفت: در این رابطه استفاده از ظرفیت برنامه سلامت خانواده اهمیت دارد. طبق آمار بالاترین هزینه دارویی سازمان بیمه سلامت در سال جاری متعلق به 2 قلم انسولین به میزان یک هزار میلیارد تومان بوده که نشانه هزینه های رو به افزایش داروهای بیماران دیابتی است. همچنین در سال گذشته حدود 2 هزار میلیارد تومان برای همه انسولین ها هزینه پرداخت شده است.

معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران در رابطه با اقدامات عملیاتی در حوزه پیشگیری افزود: در حال حاضر به دنبال آن هستیم که طرح آماده شده پیشگیری نخستین را در سه شهرستان و مناطق کم برخوردار به صورت پایلوت اجرایی کنیم.  امیدواریم منابع مالی این طرح ظرف چند هفته آینده نهایی شده و به مرحله اجرا درآید. بدون شک پیشگیری هزینه کمتری نسبت به درمان دارد.

به گزارش وبدا-وی در پایان تاکید کرد: همچنین به دنبال آن هستیم فعالیت بدنی برای خانم های بالای 30 سال و کودکان در قالب یک بسته خدمت آماده شود. شروع تدوین بسته خدمتی پیشگیری از دخانیات یکی دیگر از فعالیت های معاونت پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران خواهد بود.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۷۰۶۲
تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۵     ساعت: ۹ : ۵۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
  • ٢٣ شوال ١٤٤٥
  • May 02 2024