صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

بهبود سلامت با رژیم غذایی گیاهی

مطالعه جدید محققان روی دوقلو‌های همسان، افزایش سلامت در رژیم غذایی گیاهی را تایید می‌کند.

به گزارش جهانی پرس- خدیجه حضرتی، این حقیقت که خوردن گوشت کم‌تر سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد، کشف جدیدی نیست، اما مطالعات قبلی که از این موضوع حمایت می‌کردند، اغلب با عواملی مانند ژنتیک، پیشینه و سبک زندگی مختل شده اند. اکنون دانشمندان با مطالعه روی دوقلو‌های همسان، بسیاری از این متغیر‌ها را حذف کرده اند.
محققان دانشگاه استنفورد ۲۲ مجموعه از دوقلو‌های همسان را که با هم بزرگ شده بودند و سبک زندگی مشابهی را گزارش کرده بودند، برای این آزمایش و ارائه داده‌های قوی‌تر زیرنظر قرار دادند.
کریستوفر گاردنر، استاد پزشکی در استنفورد می‌گوید: این مطالعه راهی پیشگامانه برای اثبات سالم‌تر بودن رژیم غذایی گیاهی نسبت به رژیم غذایی معمولی فراهم کرده است. درمدت هشت هفته بررسی، دوقلو‌ها به طور تصادفی انتخاب شدند تا یک رژیم غذایی گیاهی سالم یا یک رژیم غذایی همه چیزخوار سالم را دنبال کنند. شرکت کنندگان قبل، حین و بعد از آزمایش، با آزمایش خون، وزن، آزمایش مدفوع و ... مورد ارزیابی قرار گرفتند. کسانی که رژیم غذایی گیاهی داشتند، مهم‌ترین تغییر را در کلسترول نشان دادند که از ۱۱۰.۷به ۹۵.۵ کاهش یافته بود. شرکت کنندگان در رژیم غذایی گیاهی همچنین حدود ۲۰ درصد کاهش در انسولین ناشتا را تجربه کردند. گاردنر گفت: براساس این نتایج و فکر کردن به طول عمر، اغلب ما از رفتن به رژیم غذایی گیاهی بیشتر سود می‌بریم.
هر دو برنامه غذایی شامل سبزیجات، حبوبات و غلات کامل بود، در حالی که قند‌ها و نشاسته تصفیه شده را حذف می‌کرد. البته رژیم گیاهی تمام محصولات حیوانی از جمله تخم مرغ و شیر را حذف کرد، در حالی که طرح همه چیزخوار شامل ماهی، مرغ، تخم مرغ، پنیر و لبنیات بود.
گاردنر گفت: مطالعه ما از یک رژیم غذایی قابل تعمیم استفاده کرد که برای همگان قابل دسترس است و نشان داد که یادگیری تهیه غذا‌های سالم تا چه حد آسان است، افرادی هم که رژیم گیاهی را انتخاب می‌کنند می‌توانند سلامت بلندمدت خود را در دو ماه بهبود بخشند و سن زیستی آن‌ها کم‌تر از سن تقویمی شان برآورد شد.
گاردنر اضافه کرد: رژیم غذایی گیاهی می‌تواند مزایای بیشتری مانند افزایش باکتری‌های روده را به همراه داشته باشد که پیری را در بدن کند می‌کند.
نکته اصلی این مطالعه این است که کاهش چربی‌های اشباع شده، افزایش فیبر و کاهش وزن تا چه حد در بهبود سلامت قلب و عروق موثر است.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۷۲۵۷
تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۳     ساعت: ۱۰ : ۲۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
  • ٢١ شوال ١٤٤٥
  • Apr 30 2024