صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
اتمام طرح‌های ناتمام‌ها در صدر اولویت‌های دولت سیزدهم

وعده دولت برای تحویل ۷ هزار تخت بیمارستانی محقق می‌شود

معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت با اعلام اینکه چند بیمارستان نیمه تمام در شهر‌های مختلف آماده افتتاح است گفت: تا پایان امسال قول دولت برای تحویل ۷ هزار تخت بیمارستانی محقق می‌شود.

به گزارش جهانی پرس از صداو سیما، برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه خبر جمعه شب میزبان دکتر شهرام صیادی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان البرز و آقای دکتر بهروز رحیمی و معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت بود که با موضوع تکمیل طرح‌های نیمه تمام درمانی با افتتاح بیمارستان شهید سلیمانی پخش شد این گفت و گو را در زیر می خوانید:


سوال: آقای دکتر چرا  ساخت این بیمارستان۱۲ سال طول کشید؟ علتش چیه؟
صیادی: این بیمارستان در سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی شده، ولی متاسفانه به علت عدم تخصیص اعتبار تا سال ۱۳۹۵ عملیات احداث این بیمارستان شروع نشده بود، در سال ۱۳۹۵ عملیات احداث شروع شد و با شروع دولت سیزدهم تقریبا ۵۵ درصد پیشرفت داشت، در دولت سیزدهم ما طی ۱۵ ماه این توفیق را داشتیم که کار را تکمیل کنیم.


سوال: ببخشید آقای دکتر از سال ۹۵ تا اوایل سال ۱۴۰۰ چند درصد پیشرفت داشته؟
صیادی: ۵۵ درصد، البته این ۵۵ درصد، پیشرفت فیزیکی در ابنیه ساختمان بیمارستان بود، ولی ما در دولت سیزدهم طی ۱۵ ماه، هم ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم، هم حدود ۶۳ درصد پیشرفت مالی داشتیم، یعنی تعهدات قبل را هم توانستیم جبران بکنیم.


سوال: یعنی در سال ۹۵ که شروع شد، قرار بود طی چه مدتی ساخته شود؟

صیادی: به هرجهت قول دو سال بعد را داده بودند، حالا من در آن موقع نبودم و تعهد و قولی هم نداده بودم، ولی قرار بود که دو سال بعد این بیمارستان مورد بهره برداری قرار بگیرد، یعنی این قولی بود که در سال ۹۰ داده بودند، ولی خب به تاخیر افتاده بود.


سوال: یعنی چند دولت، روی این بیمارستان کار شده؟

صیادی: تقریبا دو دولت می‌شود.


سوال: تقریبا سه دولت، آقای دکتر از ویژگی‌های این بیمارستان بگویید، آن چیز کارآمدش کجاست؟

صیادی: یکی از ویژگی‌های انحصاری این بیمارستان این است که در یک شهرستانی با جمعیتی تقریبا ۷۰۰ هزار نفر ما حتی یک تخت بستری درمانی، چه دربخش خصوصی، و بخش دولتی نداشتیم و مردم شهرستان ناچار بودند برای گرفتن این خدمات به شهر کرج یا تهران مراجعه کنند، ما تقربیا به عنوان یک بیمارستان ژنرال کلیه خدمات مورد نیاز را به مردم منطقه ارائه می‌کنیم، بخش اورژانس را داریم، ۵ اتاق عمل مجهز و پیشرفته داریم، بخش مراقبت‌های ویژه ، آی سی یوی ما ۲۵ تخت دارد، سی سی یوی ما ۱۵ تخت، ان آی سی یوی ما ۵ تخت .


سوال: این تخت‌های مراقبت‌های ویژه هست، خود تخت‌های بستری هم من دیدم یک تخته، دو تخته، یک جا‌هایی چهار تخته است، یعنی در حد آن استانداردهاست؟

صیادی: بله، واقعا رضایتمندی مردم اینجا تقریبا نزدیک به ۹۰ درصد است، کسانی که بیمارستان مراجعه می‌کنند و بستری هستند.


سوال: البته من یک نکته بگویم که چند ماه قبل این بیمارستان به طور آزمایشی  پذیرش بیمار داشت و امروز در افتتاح رسمی بود.
صیادی: ما بهمن ماه سال گذشته به سبب نیاز و ضرورتی که داشتیم، ناچار شدیم  اورژانس اینجا را مورد بهره برداری قرار بدهیم، و به مرور زمان مشکلات را پیدا کردیم و به مرور زمان، یعنی امروز که افتتاح رسمی بود، در همین امروز تقریبا ۸۰ بیمار در بخش‌های مختلف بستری بودند و ما در طول این مدت تقریبا سطح اشغال تخت مان حدود ۵۰ درصد بود، با توجه به این که هنوز به صورت رسمی هم افتتاح نکرده بودیم.


سوال: آنچیزی که ما مشاهده می‌کنیم، تکمیل طرح‌های نیمه تمام درمانی است حالا ما داریم، اول درباره این بیمارستان صحبت می‌کنیم،  ویژگی مهم این بیمارستان چیه؟

رحیمی: یکی از مهمترین نیاز‌های آن منطقه وجود یک بیمارستان بود، جمعیت ۷۰۰ هزار نفر برای ما یک اولویت اساسی تلقی می‌شد، قریب ۱۱ سال از آغاز ساخت بیمارستان در آن مقطع گذشته بود و خودش آرام آرام به یک نماد ناکارآمدی داشت تبدیل می‌شد، به این خاطر جزو اولین اولویت‌های دولت سیزدهم در وزارت بهداشت، تکمیل این بیمارستان بود و به لطف خدا توانستیم در عرض ۱۵ ماه بیمارستان را به مرحله نهایی برسانیم و تقریبا از بهمن ماه سال گذشته  قادر به پذیرش بیمار شد.

 

سوال: چقدر برای ساخت و تجهیز این بیمارستان هزینه شد ؟

رحیمی: ارزش ریالی این پروژه الان هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.


سوال: یک ۷۰۰ میلیارد تومان تو خبر‌ها آمده بود.

رحیمی: بله ۷۰۰ میلیارد عدد درستی است، اما ارزش ریالی از ابتدای پروژه  یک همچنین رقمی را برای شما تداعی می‌کند و این نکته مهم این است که تامین منابع در طی این دو سال بسیار بسیار هدفمند و منسجم انجام شد تا تیم عمرانی و فنی هم بتواند کار خودش را به نحو احسن جلو ببرد، نکته خیلی مهمتر در پروژه‌های درمانی، این است که وقتی پروژه به ۵۰ درصد می‌رسد، کار اصلی بحث مکانیکال و الکترویکال شروع می‌شود که خودش کار خیلی سنگین و هزینه بری است و از آن مهمتر بعد از تحویل موقت هم نیاز به رفع اشکالاتی است که از لحاظ ابنیه است و از آن مهمتربحث تجهیز ، که فرآیند بهره برداری بیمارستان را خیلی با اهمیت می‌کند.


سوال: الان تمام ظرفیت این بیمارستان به کار گرفته شده یا نه؟

رحیمی: تمام ظرفیت‌های بیمارستان آماده است، اما به طور معمول بیمارستان آرام آرام زیربار کار می‌رود که نواقص بیرون بیاید، ولی این بیمارستان همین لحظه هم  بخواهد ۲۰۰ تا تختش زیربار قرار بگیرد هیچ مشکل خاصی ندارد.


سوال: یک بحثی که هست بحث کادردرمان و متخصصان است، نیرو‌ها هست، آیا نیروهایش کامل تامین است؟ چون بعضی از بیمارستان‌ها تو برنامه قبلی هم گفتیم افتتاح می‌شود، مانند بیمارستان مهدی که درواقع کلان بیمارستان مهدی بود، غدیر بود، کودکان حکیم بود، خیلی بیمارستان‌تر و تمیز و بزرگ، اما مشکل کمبود کادردرمان به ویژه پرستار یا متخصص  داشتند.

رحیمی: خب به لطف خدا این بیمارستان در همین آزمون چندماه گذشته  ۳۰۰ نفر نیروی انسانی برایشپیش بینی شد و آزمونش برگزار شد، دانشگاه علوم پزشکی هم از منابع و از نیرو‌های موجودش توانست تامین نیرو انجام دهد، این بیمارستان مشکلی برای نیروی انسانی ندارد.


سوال: یعنی اگر تمام ظرفیتش به کار گرفته بشود مشکل نخواهد داشت؟

رحیمی: نه مشکل نخواهد داشت، چون که پیش بینی کامل نیروی انسانی شده است.


سوال: در حال حاضر چی؟

رحیمی: همین الان هم، این آمادگی وجود دارد.


سوال: آقای دکتر صیادی من دیروز آنجا بودم با مردم مصاحبه می‌کردم، بحث خود تجهیزات هم بود، تجهیزات خوبی است، اما انگار دستگاه ام آر آی نیست چجوریه؟صیادی: این نقد وارد است، ما الان سی تی اسکن بیمارستان ندارد و البته نداشتش، ولی قبل از افتتاح رسمی، این دستگاه آمد وارد بیمارستان شد، انشاالله تا یکی دو هفته آینده سی تی اسکن راه اندازی می‌شود، ولی ما در طول این مدتی که به صورت آزمایشی این بیمارستان را راه اندازی کردیم، تمام بیمارانی که در آنجا بستری بودند و نیاز به خدمت سی تی اسکن را داشتند توسط آمبولانس بیمارستان به کرج اعزام می‌شدند و کار سی تی اسکنشان انجام می‌شد و مجددا به بیمارستان اعزام می‌شدند، ولی الان بله، ما امروز هم قولش را از جناب دکتر عین اللهی گرفتیم و انشاالله ام آر آی هم جزء نیاز‌های این بیمارستان هست و در آینده بسیار نزدیکی انشاالله تحقق پیدا خواهد کرد.


سوال: یک مشکلی هم که آنجا دیده شده، البته مشکلات نفی کار خوب ساخت بیمارستان نیست، حالا این مشکلاتی که دیده می‌شود، از ما سوال کردند مردم، بحث بیمه‌ها بود، عنوان می‌کردند با نیرو‌های مسلح حالا آنچه که مردم می‌گفتند قرارداد نیست، حالا من بعدا پیگیر شدم گفتند از سامانه اش قطع است، این مشکل آیا برطرف شده یا نه؟


صیادی: ما با کلیه بیمه‌های پایه قرارداد داریم ، چون اینجا منطقه کم برخوردار است و این ضرورت و نیاز آنجا کاملا الزامی است که با بیمه‌ها ما قرارداد داشته باشیم.


سوال: یعنی یک مریض بیاید آنجا نیاز به عمل جراحی داشته باشد، مثال می‌زنم اگر مثلا ۶۰ میلیون هزینه اش باشد، آنجا چقدر در می‌آید؟

صیادی: خب طبیعتا وقتی مریض ۶۰ میلیون هزینه اش بشود ۱۰ درصد از هزینه‌ها را باید به بیمارستان پرداخت کند یعنی اولا الان که همه بیمه هستند، ولی ۱۰ درصد هزینه‌ها را باید به بیمارستان پرداخت کنند. هزینه اش شش میلیون تومان می‌شود.


سوال: خب از این موضوعات که عبور کنیم، بحث آن منطقه است که پرجمعیت است و حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، تا الان هم اگر درست گفته باشم یک تخت بیمارستانی نداشت، درست است؟ چقدر  این بیمارستان  آنجا، ضرورت داشت ؟

صیادی: من فکر نمی‌کنم هیچ نقطه‌ای از کشور، ما جمعیت ۷۰۰ هزار نفری داشته باشیم و یک بیمارستان یک تخت بیمارستانی نداشته باشیم، یعنی من فکر نمی‌کنم جایی در کشور یک همچنین اتفاقی افتاده باشد و خوشبختانه امروز حل شد.


سوال:  الان استاندارد تخت نسبت به جمعیت چقدر است ؟ الان ما اینجا ۲۶۰ تا تخت داریم.

صیادی: ما متاسفانه در البرز عقب هستیم.


سوال: خب حالا مشخصا اینجا؟

صیادی: اینجا یک و یک دهم است، ولی کشوری یک و ۸۸ است.


سوال: الان این ۲۶۰ تا تخت جواب این ۷۰۰ هزار نفر را می‌دهد؟
صیادی: نخیر نمی‌دهد ، البته یک بیمارستان خصوصی هم در حال افتتاح است، ولی به هرجهت باید حداقل دو بیمارستان دولتی در این شهرستان داشته باشیم.


سوال: حالا این بیمارستان چه بخشی از این نیاز‌ها را برطرف می‌کند؟
صیادی: حداقلش این است که نیاز‌های عمده و اصلی منطقه را برآورده می‌کند،  روز تاسوعا دوتا بیمار بدحال بودند که اگر این‌ها قرار بود به کرج اعزام بشوند به سبب آن خونریزی شدیدی که داشتند، قطعا از بین می‌رفتند که هرکدامشان شش الی هفت واحد خون گرفتند و الحمدلله  نجات یافتند حالا این فقط در یک روز بود و این ضرورت و نیاز الزامی است حالا هم ما می‌گوییم پایه است و انشاالله باید بیمارستان دیگری هم در کنار این بیمارستان دولتی باشد.


سوال: خب حالا چقدر به سرانه تخت‌های استان البرز اضافه شد؟
صیادی: ما در البرز دو هزار و ۵۷ تخت داریم که با افتتاح این بیمارستان  ۲۸۰ تخت به آن اضافه شد و تقریبا اگر برای هر هزار نفر ۸ تخت را میانگین کشوری در نظر بگیریم ما در البرز دارای یک و یک دهم استاندارد تعداد تخت های بیمارستانی هستیم،  و درکنار آن تقریبا ۷ دهم استاندار تعداد تخت که از میانگین کشوری که در همه جای کشور پایین هستیم  استان البرز  از نظر سرانه تخت از در سطح کشور بازهم پایین تر است.


سوال: یک کم این را بشکافیم و بیشتر توضیح بدهید.
صیادی: سال گذشته استان سیستان وبلوچستان پایین‌ترین استاندارد را از نظر تعداد تخت بیمارستانی داشت، ولی الان ، ما  در استان البرز از آخر اول هستیم و از نظر سرانه تخت پایین‌ترین هستیم، رتبه سی و یکم را در سطح کشور داریم.


سوال: آقای دکتر رحیمی، یک بحثی در ساخت این بیمارستان‌ها مطرح است و آن بحث معماری اینهاست. چقدر معماری ایرانی اسلامی در ساخت این بیمارستان‌ها و فضا‌های داخل آن در نظر گرفته شده است؟ چون یک تفاوت‌هایی با ساخت بیمارستان‌های قبل دیده می‌شود.
رحیمی: خب یکی از نکات خیلی مهم که شما در این بیمارستان‌هایی که در حال افتتاح است مشاهده می‌کنید، زیبایی این بیمارستانهاست، به طوری که آرامش  ایجاد می‌کند، ترکیب رنگها، ترکیب حتی کاشی‌هایی که استفاده می‌شود.حتی  یک تیم طراحی در دفتر فنی وزارت بهداشت  کار می‌کند تا بتواند الگو‌های بسیارزیبایی را در بیمارستان‌ها پدید بیاورد.


سوال: یعنی این‌ها همه با حساب و کتابه، درست است؟
رحیمی: حتما همین طور است.


سوال: چقدرروی این کار شده؟
رحیمی: بسیار زیاد، حتی در دوسال اخیر تیم‌های طراحی مدل‌ها را هم عوض کردند برای این که بتوانند این الگوی خیلی زیبا را پیدا کنند، چه در نورپردازی، چه در رنگ و چه در استفاده از تجهیزات متناسب با هر بخش و تزئینات، دقت خاصی می‌شود که به طوری که  یک تیم طراحی حرفه‌ای داخلی روی این موضوعات  کار می‌کند به خاطر همین است که وقتی به این بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنیم خودشما هم یک احساس متفاوت تری می‌کنید.


سوال: البته باز هم می‌گویم این بخش کودکان است.
رحیمی: نکته مهم‌تر هم تعداد تخت‌ها در اتاق‌ها است، دقیقا مثل یک بیمارستان خصوصی است، یک بخش‌هایی وی آی پی است، یعنی حداکثر دو تخت و بعضا تک تختی است که آرامش بیشتری برای بیمار به همراه می آورد و همراه هان راحت‌تر باشد، این  در روند درمان کمک می‌کند، در نما‌های خارج بیمارستان هم اگر دقت بفرمایید همین طور است، یک نمای بسیار زیبا، سعی می‌شود حتما محوطه سازی اتفاق بیافتد در یک فضای سبز ، بیمارستان‌هایی که الان افتتاح می‌شود همه بر مبنای همین الگو در حال انجام است.


سوال: آیا برای بقیه بیمارستان‌هایی که بعد از این ساخته خواهد شد، حتما همین الگوها در نظر گرفته می شود؟

رحیمی: بله در قرارگاهی که برای این موضوع داریم روی بحث طراحی بیمارستان‌ها و موضوعات زیباشناسی هم به طور حرفه ای، همکاران من در حال انجام فعالیت هستند، جوان‌های مهندسی که بسیار طراح و خوشفکرند.


سوال: چرا برای جای پرجمعیتی مثل استان البرز منطقه فردیس این زیرساخت‌ها کمتر دیده شده؟ 
رحیمی: خب با یک طرح جامعی بخواهیم نگاه بکنیم، همین الان ما در کشور ۴۸ هزار تخت بیمارستان در دست ساخت داریم، شاید خیلی این عدد جالب باشد که ما همین الان ۲۶۱ بیمارستان دیگر داریم می‌سازیم، قطع به یقین کمبود‌هایی که در سنوات و دهه‌های گذشته بوده را به یکباره نمی‌شود به اتمام رساند و زنجیره را کامل کرد، هدفگذاری دولت این است که بتوانیم تا انتهای برنامه هفتم، به ازای هر هزار نفر جمعیت،  به دو و نیم تخت برسیم، تو این مسیرهم اولویت مان مناطقی که بیمارستان برایشان تعریف نشده است، مناطق مرزی، مناطق محروم و مناطق خاصی مثل همین شهرستان فردیس که به نظرمدر دهه‌های گذشته  غفلت کردیم ، الان تلاشمان این است که سعی کنیم با پراکندگی منظم و منسجم، منطبق بر یک سطح بندی دقیق علمی بیمارستان‌ها را توزیع بکنیم.


سوال: سرانه اعتبار سلامت مردم البرز  آخر است، می‌خواستم این کمتر از ۸۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد سلامت را ، بفرمایید چرا؟
رحیمی: خب ما دراستان البرز از لحاظ زیرساخت‌های بهداشتی، درمانی واقعا عدد خیلی کم داریم و خیلی عقب بودیم، شاید بیشترش هم به خاطر نزدیک بودنش به تهران بود، توی چند سال اخیر نگاه‌ها متفاوت شده است، همین الان ما در استان البرز ۷۶۰ تخت در دست ساخت داریم که امروز ۲۶۰ تختش افتتاح شد، بیمارستان سیدالشهدا با ۲۶۰ در حال احداث است، بیمارستان کمالشهر در دست احداث است، بیمارستان طالقان در دست احداث است و جدای از این هم در سفر استانی دولت محترم هم تصویب شد که ما یک بیمارستان حداقل ۵۰۰ تخته هم در  آینده البرز ببینیم، تمام تلاشمان این است که در حد یک کلانشهر بتوانیم زیرساخت‌های درمانی را ارتقا دهیم.


سوال: چند شهر مثل منطقه فردیس  با این جمعیت بالا داریم که بیمارستان ندارند؟
رحیمی: به نظرم چنین شهرستانی ما درکشور پیدا نمی‌کنیم که با جمعیت ۷۰۰ هزار نفر،سرانه تختمان این طور باشد.


سوال: یک بحثی دیگر هم در خصوص این بیمارستان‌ها حالا، چون بیمارستان شهید سلیمانی افتتاح شد، افتتاح رسمی مطرح است، بحث نوبت دهی الکترونیکی است ؟
صیادی: بله این نوبت دهی الکترونیکی در بیمارستان ما هست.

سوال:  توی همه بیمارستان‌ها سوال می‌کنیم رؤسایشان می‌گویند هست، ولی در عمل می‌رویم کم است.
صیادی: بودنش هست، منتها شاید به سبب این که تا الان رسما افتتاح نشده بود به اصطلاح میزان تعداد بیماران ما، چه بستری و چه سرپایی کم بود، ولی به هرحال این خدمت وجود دارد، ولی خب در بیمارستان شهید حاج قاسم سلیمانی هم در یک شهرستان مجاور هم داریم که متاسفانه خب دیروز شما تشریف آوردید، که گفتند دکتر به من وقت داد و الان نیستش،  آمدند و دیدند اصلا از جای دیگر (پزشک دیگر) ایشان نوبت گرفته بودند، این اختلالات هم ممکن است ایجاد بشود، من جا دارد که یک دفاعی از دولت سیزدهم در حوزه سلامت بکنم.

سوال: یعنی هرکسی توی خانه اش هست می‌تواند الکترونیکی نوبت بگیرد ؟
صیادی: بله، حالا شاید به خاطر اینکه تعداد بیماران ما کم است حضوری هم نوبت بدهند.


سوال: بحث الکترونیکی را خیلی پیگیری کردیم، برخی از بیمارستان‌ها شاید زیر ۵۰ درصد عملی شده باشد.
صیادی: خب تعداد بیماران ما تا الان کم بوده، ولی به هرجهت  زیرساخت هایش فراهم است.


سوال: ادامه صحبت هایتان را بفرمایید.
صیادی: من می‌خواهم خدمت تان عرض کنم، ما در ساخت بیمارستان ۷۰۰ میلیارد تومان تا تحویل موقت هزینه کردیم که از این ۷۰۰ میلیارد تومان ۲۹۰ میلیارد تومانش در دولت قبل و ۴۱۰ میلیارد تومانش در دولت فعلی بوده به جز ۲۵۰ میلیارد تومانی که برای تجهیز این بیمارستان هزینه کردیم و همچنین  همانطوری که دکتر رحیمی فرمودند، در طالقان سه بیمارستان در حال ساخت است، بیمارستان سیدالشهدا و بیمارستان کمالشهر سه بیمارستانی هستند که در حال احداث هستند و تمام بیمارستان‌ها تقریبا بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی ما داشتیم.


سوال: می‌توانید بگویید در آینده چه بیمارستان‌هایی افتتاح خواهد شد؟ حداقل تا پایان امسال؟

رحیمی: بله، ما الان پروژه بیمارستان ۲۲۰ تخته تنکابن را داریم که با همین وضعیت، قریب ۱۷- ۱۸ سال است که نیمه تمام مانده الحمدلله آماده افتتاح است.


سوال: چند تختخوابی؟
رحیمی: ۲۲۰ تخت دارد، بیمارستان رازی قائم شهر، با ۲۶۰ تخت، آماده افتتاح است، این هم بیش از ۲۰ سال نیمه کاره بود، بیمارستان ولیعصر اراک که اصلا خودش یک نمادی از ناکارآمدی شده بود که بیش از ۲۰ سال از عمر آغاز پروژه گذشته بود، الحمدلله توی دهه فجر آماده افتتاح است، بیمارستان اکباتان همدان با ۱۸ سال قدمت آغاز، آن هم آماده افتتاح است و بیمارستان ۱۴۴ تختی خمین آماده افتتاح است، بیمارستان زنان و کودکان ایرانشهر آماده افتتاح است و این قصه همچنان ادامه دارد، تا بتوانیم انشاالله این ۷ هزار تختی هم که قول دادیم تا پایان سال تحویل بدهیم.


سوال: این بیمارستان‌هایی که اسم بردید همه  تا پایان امسال افتتاح می‌شود یا نه سال‌های دیگر؟
رحیمی: نه، پروژه‌هایی که عرض کردم هفت هزار تخت،برای امسال است و چندین اسم دیگر ، همه آماده افتتاح است و برخی هایشان می‌توانند بیمار آزمایشی هم پذیرش کنند، گفتم در قرارگاهی که با حضور مقام عالی وزارت تشکیل می‌شود، یک دستور و استراتژی، تعیین کردند و این است که ما طوری توزیع منابع و اعتبارات و زیرساخت‌های نظام سلامت داشته باشیم که  نقل و انتقال بین استانی بیماران به حداقل برسد، آرزوی مان این است به عنوان یک هدف عالی به صفر برسد که بیمار در استان خودش همه خدمات را بگیرد، به خاطر همین است که الان توزیع  تخت‌های بیمارستانی در سراسر کشور واقعا با یک پراکندگی معناداری هست، از آن طرف هم در سفر استانی دولت محترم یکی از جا‌هایی که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد پروژه‌های درمانی است که شما سیر این پروژه‌ها را هم در مصوبات سفراستانی ریاست محترم جمهوری  می‌توانید ببینید.


سوال: چقدر  پراکندگی و تقسیم این بیمارستان ها، طبق عدالت است؟ یعنی شما این بیمارستانهایی که اسم بردید در مناطق کم برخوردار هم هست؟
رحیمی: بله همینطور است ما نظام سطح بندی مان دقیقا متناسب با این اتفاقات است، ما ابتدای همین دولت هم بیمارستان‌هایی را افتتاح کردیم مثل علوی آبادان، بیمارستان پیرانشهر، فسای شیراز، تقریبا یک ماه پیش با حضور رئیس جمهور بیمارستان ۶۴ تختخوابی ممسنی در استان فارس، بیمارستان جهرم، بیمارستان حتی سیب سوران زاهدان افتتاح شدند، این‌ها بیمارستان‌هایی هستند که پراکندگی معناداری دارند، خوسف در خراسان جنوبی، یعنی واقعا پراکندگی ها، پراکندگی‌های بسیار قابل توجهی است، دقیقا طراحی و مدل برنامه ریزی هم عین همین بیمارستان‌های بزرگی است که شما این روز در سطح تهران و اطراف تهران می‌بینید.


سوال: با افتتاح این چند بیمارستانی که اسم بردید چقدر به سرانه تخت کشور اضافه می‌شود؟
رحیمی: ما هدفگذاری مان تا پایان برنامه هفتم انشاالله  عدد دو ونیم سرانه تخت است که خیلی عدد امیدوارکننده‌ای است.


سوال:  جمع این چندتا، تا پایان سال چقدراست؟
رحیمی: هفت هزار تخت به تعداد تخت‌های کشور اضافه خواهد شد.


سوال: و چقدرباز نیاز داریم؟
رحیمی: تا در افق ۱۴۰۸ ، نسبت به کشور‌های منطقه به عدد امیدوارکننده برسیم ، نیاز به حداقل ۵۰ هزار تخت دیگر داریم، چون که تخت‌های فرسوده هم هست، یک نکته‌ای که شاید این روز‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود، این است که ما تجهیز بیش از ۱۰ و ۱۲ بیمارستان هزار تختخوابی را در کشور آغاز کردیم، الان بیمارستان شریعتی دو را در اطراف تهران با هزار تخت داریم، در آینده در شیراز بیمارستان نمازی هزار و ۲۰۰ تحتی خواهد شد، بیمارستان قلب شهید رجایی هزار تختخوابی، بیمارستان تبریز هزار تختخوابی ، ما همزمان  نگاه بلندمدت برای بیمارستان‌هایی که اصطلاحا مگاماهاسپیتال  هستند، داریم.

 

سوال: آقای دکترسعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، الان با افتتاح بیمارستان شهید سلیمانی فردیس، چقدر نیاز‌های درمانی آن منطقه برطرف می‌شود؟
کریمی:  همانطوری که گفته شد ما در فردیس اصلا بیمارستان نداشتیم یعنی صفر بودیم ،۲۶۰ تخت اضافه می‌شود، البرز درواقع از نظر سرانه تخت در کشور آخر است و جا دارد یک کار جهادی آنجا انجام بشود، آقای دکتر رحیمی هم فرمودند که این کار شروع شده است، با میانگین کشوری فاصله زیادی دارند و باید سرمایه گذاری خیلی زیادتری هم انجام بشود انشاالله.


سوال: این  نهضت تکمیل طرح‌های نیمه تمام چقدر ضرورت دارد؟ الان خیلی‌ها سوال می‌کنند ضرورتش چیست؟
کریمی: بله، ببینید سرانه تخت ما الان یک و ۸۸ لغایت  ۸۹ است یعنی یک ممیز ۸۹ است.


سوال: آقای دکتر این را می‌توانید بشکافید برای مردم؟
کریمی: یعنی چه تعداد تخت به ازای هزار نفر وجود دارد ، ما الان حدود ۱۶۰ هزار تخت داریم و ۸۵ میلیون هم جمعیت داریم ، تقسیم بکنیم می‌شود یک ممیز ۸۸ یا ۸۹ هستیم، کشور‌های منطقه حالا عراق و افغانستان و این‌ها منظور نیست، کشور‌های منطقه حدود ۳ است و توی اروپا حدود ۵ است، کره و ژاپن ۱۰ هست، پس این که بعضی‌ها می‌گویند ضرورت ندارند حتما نمی‌دانند که حتی مفهوم این عدد چیه؟ و فاصله‌ها چیه؟ ما باید حتما همانطوری هم که آقای دکتر رحیمی فرمودند به عدد دو و نیم خودمان را برسانیم و به ازای هر ۸ هزار و ۵۰۰ تخت که اضافه می‌شود یک دهم این عدد بالا می‌رود ، یا به عبارت دیگر ۸۵ هزار تخت اگر بسازیم، یک واحد می‌رود بالا، ما الان یک و ۸۸، یا ۸۹  هستیم، تا دو و نیم ببینید چند تا از این هشت هزار و ۵۰۰ تا باید بسازیم، بنابراین ما حتما بایست این کار را بکنیم، اگر می‌خواهیم بحث درمانی کشور به استاندارد‌های جهانی برسد ، از نظر این که در این دولت چه کاری انجام شده هم بگویم ۱۶ هزار تخت تازه امروز افتتاح شده یعنی تخت‌های کشور ۱۰ درصد بیشتر شده است.


سوال: اتفاقا سوال من همین بوداگر بخواهیم مقایسه کنیم  تو این دو سال، تعداد تخت‌هایی که اضافه شده با کل تخت‌هایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اضافه شده چقدر هست؟ 
کریمی: ببینید از قبل از انقلاب و بعد از انقلاب همه اش را که جمع بکنیم،  تو همین دو سال به اندازه ۱۰ درصد اضافه شده، و اگر این دو سال را مقایسه بکنید با کل  تاریخ کشور  ، ده درصد بیشتر بوده و این یک کار جهادی بزرگی است که انجام شده است.


سوال: کادر درمان و بحث  تامین نیرو‌ها را چکار خواهید کرد؟
کریمی: به ازای هر تختی که راه اندازی می‌شود بین دو و نیم تا سه نفر پرسنل لازم دارد، بنابراین برای همین ۱۶ هزار تختی که الان اضافه شده ما نزدیک به ۵۰ هزار تا پرسنل نیاز داریم، اعم از پزشک و پرستار و غیره، ۲۵ هزارتایش را مجوز دادند و استخدام کردند، امیدواریم که سازمان اداری و استخدامی بقیه اش را هم هرچه زودتر مجوز بدهند که بتوانیم استخدام بکنیم و انشاالله با کمبود پرسنل مواجه نباشیم.


سوال: یک بحثی که تو منطقه مطرح هست بحث تخت‌های آی سی یو است، چند تخت آی سی یو در  این بیمارستان داریم؟
صیادی: ۲۵ تخت آی سی یو.


سوال: بعد کل استان البرز چند تا دارد؟
صیادی: حدود کمتر از ۴۰۰ تا با آن تعداد تخت‌های مراقبت‌های ویژه که در بخش خصوصی است.


سوال: همین ۲۵ تا چقدر می‌تواند کمک کننده باشد؟ و چقدرهم نیاز دارید؟
صیادی: به هرجهت نیاز بخش مراقبت‌های ویژه روشن است، ولی هرچه بیشتر،  قطعا بهتر خواهد بود.


سوال: با همین تعدادی که گفتید؟
صیادی: با توجه به این که این بیمارستان را به صورت رسمی مورد بهره برداری قرارنداده بودیم  تقریبا ضریب اشغالمان بالای ۵۰ درصد بود در طول همین مدتی که به صورت آزمایشی از این بیمارستان استفاده می‌کردیم و دیروز هم که شما خودتان تشریف آوردید، هشت نفر توی آی سی یوی آنجا بستری بودند توی بخش مراقبت‌های ویژه و تقریبا می‌شود گفت این می‌تواند نیاز‌های اولیه آنجا را  پوشش بدهد، نمی‌گویم نیاز‌های صد درصدی، ولی نیاز‌های اولیه و پایه و ضروری را می‌تواند پاسخگو باشد.


سوال: این بیمارستان‌هایی که در اطراف تهران در مناطق کم برخوردار افتتاح و راه اندازی می‌شود به لحاظ کیفیت درمانی چطور است؟
صیادی: همکاران ما نیرو‌های متخصص و با انگیزه‌ای هستند ما تو همین بیمارستان ۳۴۰ نیرو را  استخدام کردیم و دارند کار می‌کنند و ۳۰۰ نفر هم در آزمون اخیر کار‌های جذبشان دارد انجام می‌شود، ما بحث کمبود نیرو  خوشبختانه در این مجموعه نداریم، منتها در زمینه نیرو‌های متخصص ما کمبود داریم که آقای دکتر کریمی این محبت را دارند و به هرجهت این منطقه را به صورت ویژه می‌بینند.


سوال: تو بحث ساخت بیمارستان‌ها در مناطق کم برخوردار، مشخصا می‌توانید اسم ببرید چه بیمارستان‌هایی در آینده آنجا افتتاح خواهد شد، یا دارد تکمیل می‌شود؟ چون این بیمارستان‌هایی که اسم بردید بیشتر در مناطق شمالی و مرکزی و تقریبا غربی کشور بود؟
رحیمی: خب حالا تعریف مان از محرومیت هم باید یک کم باز کنیم، ما همین الان در  نوارجنوبی تهران هزار و ۷۰۰ تخت در دست ساخت داریم، در پیشوا و ورامین، اسلامشهر یک بیمارستان ۴۰۰ تخته انشاالله تا آخر سال خواهند داشت، این ور پراکنده‌ای که در شهر‌های مختلف داریم،  از بیمارستان ۵۴۰ تختی هرمزگان، بیمارستان ۳۶۰ تختی میناب، بیمارستان ۵۰۰ تختی چابهار، بیمارستان خوسف که خدمت تان عرض کردم، بیمارستان سیب سوران، بیمارستان کرمانشاه، بیمارستان امام رضا که یک بیمارستان فوق تخصصی در حوزه درمان بیماران سرطانی است، اینها را داریم این است که پراکندگیش واقعا در همه شهرهاست، در یک سال گذشته هم بیمارستان رازی ایلام از پروژه‌هایی بود که ارزش خیلی معناداری داشت، ما در خرمشهر بیمارستان ولیعصر را داریم با ۱۲۰ تخت که انشاالله در آینده نزدیک شاهد افتتاحش خواهیم بود،  بسیار متوازن است، در بحث نیروی انسانی که در سوال قبلی شما بود، یک نکته خیلی مهم لازم است گفته بشود، آن هم بحث نگهداشت نیروی انسانی است، واقعا در پرداخت حقوق و مزایا نیاز به تجدیدنظر است، ما حتما با کمک سازمان اداری استخدامی و سازمان برنامه باید نظام پرداخت را بازتعریف کنیم، نیرو‌های انسانی مان  دریافتی خیلی کمی دارند و بحث‌های اضافه کار و موضوعاتی که این روز‌ها از ایشان می‌شنویم، لازم است که حتما با کمکی که رسانه می‌کند و با کمکی که مجموعه اداری استخدامی کشور می‌کند، اصلاح شود و درآمدهایشان را بالاتر ببریم.

سوال: یک خبر را الان در همین  زمینه بگویید، چه خبری می‌دهید؟
رحیمی: خبر خاصی که می‌خواهیم پیگیری بکنیم، بحث اصلاح عدد اضافه کار همکاران ماست، می‌دانیم که عدد خیلی کمی است واقعا ساعات اضافه کاری است و کسی که خودش کار درمان کرده باشد، متوجه می‌شود که یک ساعت پرستاری از بیمار  یعنی چی، به خاطر همین جلسات مختلفی با سازمان اداری و استخدامی داریم که انشاالله در آینده ی نزدیک رقم اضافه کار همکاران مان را تغییر بدهیم، بحث‌های فوق العاده‌ای هم که صحبت می‌شود، واقعا نیازاست که با کمک سازمان برنامه و بودجه انجام می شود.


سوال: می‌توانید الان بگویید؟
رحیمی: بله، بحث فوق العاده خاص را امیدواریم با کمک سازمان برنامه و سازمان اداری استخدامی برای سال آینده در بودجه پیش بینی کنیم.


سوال: چقدرهست؟ چجوریه؟
رحیمی: این برای همه کارکنان حوزه سلامت است و به نظرم اگر بخواهیم بحث‌های فوق العاده و پرداخت‌های خاص را تعریف بکنیم، خاص‌تر از همکاران ما در حوزه سلامت نیست، به خاطرزحماتی که در دوسال کرونا کشیدند و مردم  تلاش‌های این همکاران را که همین الان هم شبانه روزی ادامه دارد ملموس دیدند.


سوال: بفرمایید که در مناطق کم برخوردار، جذب پزشک و متخصص به چه صورت است؟ چکار می‌کنید که پزشکان که آنجا هستند، بمانند، ماندگاریشان بیشتر باشد؟
کریمی: یک قسمتش  پزشکان تعهداتی هستند که طبق قانون توزیع می‌شوند، این‌ دو سال هستند، حالا بعضی‌ها تعهدات بیشتر  و برمی گردند، ما اگر بخواهیم انگیزه ایجاد بکنیم که بمانند که باید هم این کار را بکنیم، یعنی کاری بکنیم پزشکان مان  با رضایت برود، باید حتما یکسری تغییرات بدهیم، مثلا اینکه مالیات  پزشک در منطقه محروم باید با پزشک شاغل در تهران فرق داشته باشد در حالی که الان خیلی تفاوتی دیده نمی‌شود و پزشکان مناطق محروم هم دارند همانجوری مالیات می‌دهند، تعرفه هایشان باید فرق داشته باشد، یک تعرفه ترجیحی وجود دارد، ولی اصلا چشمگیر نیست که بخواهد انگیزه ایجاد بکند، بحث‌های معیشتی است وامی بتوانیم به آن‌ها بدهیم.

این‌ها نیاز است که سازمان برنامه و بقیه سازمان‌هایی که تصمیم گیر هستند و قوانینی که مجلس تصویب می‌کند کمک بکند که ما بتوانیم این کار را بکنیم، ما توی این دو سال اخیر سقف کارانه را در مناطق محروم برداشتیم، پلکان‌ها را اصلاح کردیم، تقریبا ۱۰ درصد پلکان‌ها در مناطق محروم بالاتر است و دریافتی، ولی خب این‌ها چیز‌های محدودی است که در اختیار خود وزارت بهداشت است، حتما لازم است که مجلس و سازمان برنامه کمک کنند که ما بتوانیم کاری کنیم که پزشکان خودشان با انگیزه بروند در مناطق محروم، نه اینکه ما بخواهیم بزور آن‌ها را به مناطق محروم بفرستیم .


سوال:  ۱۶ آذر هم گذشت، روز دانشجو بود، سردر بیمارستان شهید سلیمانی زده مرکز آموزشی، درست است؟ چقدر در بحث آموزش دانشجویان پزشکی ، الان فعالیت دارد یا ندارد؟چون راستش را بخواهید ما دیروز می‌خواستیم با معاون آموزشی تان صحبت کنیم، گفتند هنوز این کار نشده یا شده نمی‌دانم دقیق به من منتقل نکردند، اما دقیق از شما سوال می‌کنم، الان بحث آموزش‌های دانشجویان پزشکی آنجا دارید یا نه؟ چون آنجا این جمله حک شده بود.


صیادی:  هنوز ما مجوز آموزشی شدن این بیمارستان را نگرفتیم، الان رزیدنت و دانشجو در این بیمارستان نداریم، ولی داریم کار‌های مقدماتیش را انجام می‌دهیم.

 

سوال:، ولی چندماهی است بیمارستان دارد آزمایشی کار می‌کند و هرمشکلی بوده تو این مدت باید نتیجه می‌داد.
صیادی: یکی از مقدمات این است که ما بتوانیم از اعضای هیئت علمی بیشتری در آن مجموعه  استفاده کنیم که متعاقب آن بتوانیم رزیدنت و دانشجو و انترن را  بگیریم و این‌ها دارد انجام می‌شود و من فکر می‌کنم زمان طولانی نبرد.

 

سوال: کمتر از یک سال؟
صیادی: کمتراز یک سال باید انجام بشود، چون دانشگاه علوم پزشکی البرز، به هرحال در بعضی از رشته‌ها چهارمین دانشگاه انتخاب دانشجویان است و ما آنجا نیاز به تخت‌های آموزشی داریم، یعنی ضرورت و نیاز است که اتفاقا ما شب گذشته هم که در خوابگاه دانشجویی بودیم استاد عین اللهی  از این کمبود تخت‌های آموزشی، دانشجویان گله‌مند بودند.

 

سوال:  پس چرا  اینقدر طولانی می شود ؟
صیادی: به سبب این که به هرحال یک مقدار باید تعداد نیرو‌های اعضای هیئت علمی آموزشی در این بیمارستان افزایش پیدا کند، تا ما بتوانیم این بیمارستان را آموزشی کنیم، ولی این کار  جزو برنامه‌های ما بوده، پیگیری کردیم و انشاالله در آینده نزدیک هم انشالله تحقق پیدا خواهد کرد.


سوال: یک بحث دیگری هم مطرح است بحث مرمت و بازسازی برخی از بیمارستانهاست، تو این زمینه چه، چون الان هرچه صحبت داریم می‌کنیم احداث و تکمیل است، اما برخی بیمارستان‌ها هستند حالا با یک کار مرمت و بازسازی سرپا می‌شوند، تو این زمینه چقدر اقدام کردید؟
رحیمی: یکی از کار‌هایی که اداره کل طرح‌های عمرانی و فنی وزارت بهداشت انجام داده، بحث ساماندهی تاسیسات زیربنایی بیمارستان‌های فرسوده است، خب لفظ بیمارستان فرسوده لفظ‌های متفاوتی را می‌تواند ایجاد کند، ولی خب بعضی موقع‌ها است که قدمت ساختمان  طوری است که با یک سری تعمیرات جزئی قابل انجام است، ما امسال در قالب ردیف ماده ۳۷ یک عددی را برای بازسازی این بیمارستان‌ها قرار دادیم، ۴۰۰ بیمارستان را  در سراسر کشور هدفگذاری کردیم که تاسیسات زیربناییش ک هزینه براست را بازسازی کنیم توی این مسیر هم کار‌های خوبی شروع شده ، یعنی برخی از این بیمارستان‌ها تمام شده و انشاالله در آینده نزدیک آن ۴۰۰ بیمارستان تمام خواهد شد؛ و یک نکته آخر، بحث پارکینگ برخی از این بیمارستان‌ها هست، البته آن‌هایی که در اطراف تهران ساخته شده است، مثل کودکان حکیم و شهریار و همین بیمارستان فردیس، زیاد مشکل پارکینگ نداشتند، چون زمینش خیلی بزرگ بود، اما در بیمارستان غدیر پارکینگ ندارد.واقعیتش این است که ما در پیش بینی بیمارستان‌ها معمولا این اتفاق می‌افتد، هم در محوطه، هم در توافقاتی با شهرداری داریم.


سوال: بیمارستان مهدی هم به همین نحو است؟
رحیمی: بله، ولی خب در بیمارستان غدیر نیاز به یک پارکینگ طبقاتی است که توافقاتی با شهرداری انجام شده و در آینده نزدیک شما پشت  بیمارستان غدیر یک پارکینگ طبقاتی مناسب خواهید دید.


سوال: تا کی طول می‌کشد ؟
رحیمی:  قطعا دو سال زمان می‌برد  پارکینگ طبقاتی تمام بشود، اما تفاهماتش انجام شده و توافق قراردادیش هم با شهرداری نهایی شده است.


سوال: کاش آن موقع که بیمارستان می‌ساختند این پارکینگ هم شروع به کار می‌کرد، بیمارستانی که هزار تخت، یا ۸۰۰ تخت دارد،یک ماشین هم می‌خواهد بیاید آنجا ، آن منطقه سمت تجریش است دیگر؟
رحیمی: بله بافت آن منطقه و با شرایط خاصی که دارد. ولی واقعیتش یک سری مسائل حقوقی در مورد زمین وجود داشت که یک مقدار به تاخیر افتاد، از این بابت هم عذرخواهی می‌کنیم و به سرعت اصلاح خواهیم کرد.


سوال: بیمارستان مهدی چطور؟
رحیمی: بیمارستان مهدی که مشکل پارکینگ ندارد به خاطر این که هم محوطه بسیار بازی را  در بیمارستان امام خمینی داریم..

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۸۳۴۸
تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۸     ساعت: ۱۱ : ۵۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
  • ٢١ شوال ١٤٤٥
  • Apr 30 2024