صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار
مجلس واقعی و رئیس مجلس واقعی:

تکلیف تاریخی نماینده های منتخب یازدهم

با این که شیوع کرونا و تعطیلات عید، خیلی از مسائل کشور را به خود جلب کرده اما تلاشهای گسترده ای برای مدیریت مجلس از سوی برخی گروه ها در حال انجام است که پرداختن به ریاست مجلس، یکی از مهمترین موضوعات آینده مجلس است.

به گزارش جهانی خبر، برخی گروه ها به همراه دولت کنونی به دنبال استمرار ریاستی شبیه ریاست مجلس قبلی بر ریاست مجلس آینده هستند تا بتوانند در مدت کوتاه باقی مانده از عمر دولت، هم منافع گروهی خود را استمرار بخشیده و هم مانع شکل گیری مجلسی انقلابی شوند که ممکن است تمامی دستاوردهای شخصی و گروهی آنها را با چالش جدی مواجهه کند.
مردم و نمایندگان جدید باید این سوال جدی را مطرح کنند که چرا دولت و برخی صاحبان قدرت، ثروت، می خواهند مجلس قبلی و ریاست آن استمرار پیدا کنند؟
جواب به این سوال می تواند خیلی از مسائل را بازکرده ومسیری را برای انتخاب رئیس مجلس باز می کند. در این نوشتار کوتاه تلاش شده تا در حد ممکن به این سوال پاسخ داده شود.
طبیعتاً همه این را قبول دارند که مجلس قبلی نتوانست مجلس را در راس امور واقعی  قرار دهد و حتی از مسیر واقعی خود تا حدودی منحرف ساخت و به جای همراهی با مردم و نظام، دولت را بیشتر همراهی کرد که الان نتیجه چنین اقداماتی در همه ابعاد، مشکلاتی است که مردم و نظام با آن روبرو هستند.
بنابراین استمرار ریاست مجلس با شاخصه های ثروت و قدرت و همراهی با دولت تهدیدی مخرب برای ادامه پیشرفت واقعی کشور در شرایط حساس کنونی است. شکی نیست که دولت بی تدبیر و نا امید تمامی تلاش خود را خواهد کرد که مانع از تشکیل مجلس انقلابی با رئیس انقلابی واقعی با تجارب مفید پارلمانی گردد زیرا چنین مجلسی را به عنوان عامل بازدارنده برای فعالیتهای رانتی و انحصاری دولت می بیند.
  مجلس آینده باید یک فرهنگ پویای جدیدی از انقلاب را- به بیان بهتر- یک گام دوم مجلس انقلابی- را ایجاد کرده و بنیادهای سخت و محکم گذشته مجلس و نمایندگان را بازتولید و با یک رمزگان رفتاری انقلابی و با در نظر داشت منافع مردم و نظام- نه منافع گروه اندک- پتانسیل دیگری برای نظام جهت تاثیرگذاری و ایفای نقش برای تحقق اهداف عالیه در عرصه داخلی و خارجی ایجاد کند.
افرادی که سابقه مجلس و قانونگذاری را ندارند نباید فکر ریاست مجلس را داشته باشند که در این صورت، آنچه بیش از همه خوشحال خواهد شد دولت بی تدبیر ونا امید است. طبیعتاً مجلس جای کار اجرایی نیست بلکه ذاتاً محل قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است. در این صورت، افرادی که سودای ریاست جمهوری و قوه اجرایی را دارند می توانند با کسب یک تجربه پارلمانی مفید و عینی و واقعی و ارتباط با بدنه نمایندگان مختلف و پایین نشینی، علاوه بر  کمک به مجلس کنونی، بلندپروازی خود را در نهاد ریاست جمهوری دنبال کنند و بعداً از طریق همین مجلس و تعاملات حاصل شده، راه مسیر پاستور را به راحتی طی کند. سوابق پارلمانی و درسهایی که در مجلس یاد خواهند گرفت می تواند پشتوانه محکمی برای ریاست جمهوری باشد. سیاست گذاری و ریل گذاری و ترسیم فعالیت بخش های مختلف در مجلس نیازمند یک تجربه پارلمانی غنی و مفید است. این مسئله در حال حاضر با توجه به شرایط سخت کشور، بیش از گذشته باید مد نظر قرار گیرد زیرا شرایط برای آزمون و خطا مهیا نیست.
ذکر این نکته مهم است که تفاوتهای ریاست مجلس باعث تفاوت در سایر ابعاد  مجلس از جمله کمیسیونها، هیات رئیسه، مرکز پژوهش ها و سایر نهادهای مرتبط با مجلس و مهم تر از همه، نوع تعامل و ارتباط با دولت می¬شود. بر همین اساس است که نقش نمایندگان جدید برای انتخاب رئیس آینده مجلس بسیار مهم و اساسی است.
نمایندگان جدید مجلس بایستی آگاه باشند که در دام هر گونه سیاست برای بازگشت به مجلس قبلی و ریاست آن و یا قول و قرارهای برخی مسئولان دولتی و استانداران دولت نیافتند که اولاً مدیریت مجلس قبلی را هیچ کس و مردم بر نمی تابد، ثانیاً عمر کوتاهی از دولت کنونی باقی مانده است. اهداف بلند مدت خود، مردم و حوزه انتخابیه و اهداف عالیه نظام را فدای اهداف کوتاه مدت نکنند ثالثاً، تن دادن به ریاست مجلس با شاخص های غیر از شاخص های انقلابی، آنها را از دایره ارزشهای انقلابی، منافع مردم و نظام دور خواهد ساخت و خلاء قدرت مجلس بیش از گذشته برای مردم آشکار خواهد شد که این تهدید مهم تر از تهدیدات بیشمار خارجی است که نظام با آن روبرو است.
بایستی تلاش شود که یک باز بینی و بازاندیشی از سیاست گذشته  مجلس صورت گیرد تا یک صورت بندی جدیدی از مجلس بر اساس مبانی و ارزش های انقلابی  و شاخص های مصرح در گفتمان رهبری و امام شکل بگیرد که قاعدتاً شکل گیری چنین مجلسی نیازمند یک مدیر و یک رئیس انقلابی واقعی است که در این صورت، مجلس هم در راس امور واقعی قرار حواهد گرفت و هم دولت را در مسیر واقعی خواست و مطالبات هوش

مندانه مردم و نظام قرار خواهد داد.
با این حال عدم توجه جدی به این مسئله، علاوه بر تنش داخلی در مدیریت کلی مجلس، شکل گیری و صورت بندی دیگری  را در مجلس فراهم می کند که دیگر ظرفیت و توانایی برای مجلس جهت جلوگیری از نفود قدرت و ثروت و بازگشت به مسیر واقعی خود باقی نمی ماند و مدیریت مجلس فقط در جهت حفظ قدرت در مجلس به هر شیوه ممکن و در سطحی دیگر در جامعه خواهد بود.
طبیعی است که نمایندگان واقعی و انقلابی در مقابل چنین شرایطی مقاومت خواهند کرد و دو قطبی بر مجلس حاکم شده و تعامل نمایندگان شکننده و ضعیف خواهد بود و مجلس شرایط پایداری را تجربه نخواهد کرد اما اگر نمایندگان شخصی را به ریاست مجلس انتخاب کنند که فرد انقلابی واقعی، ساده زیست و پاکدست، دارای تجربه پارلمانی قبلی و به معنی واقعی دنبال کننده خواسته های به حق نظام و مردم باشد و با بهره گیری از یک رویکرد نظامند خدمت به جای تاکید بر مدیریت انحصاری نه تنها می تواند ظرفیت نمایندگان و مجلس را به عنوان یک کنشگر مهم و مستقل جهت تعامل سازنده با دولت و سایر نهاد افزایش دهد بلکه با ایجاد «فضای فرصت» و « فضای خدمت» و «ظرفیت سیاسی» لازم، خلاء قدرت مجلس را پرخواهد کرد.
چنین مجلسی ظرفیت سیستماتیک کافی برای تولید یک گفتمان سیاسی و اقتصادی بر اساس ارزشهای انقلاب را خواهد داشت. در چارچوب این مجلس، نمایندگان می¬توانند نقش خود را در حوزه¬های تاثیرگذاری خویش ساماندهی کنند و با یک منطق کنش جمعی و تسهیم ثروت بین همه مردم و گروه های اجتماعی، درجه نسبتاً یکسانی از هویت مشترک عمومی جامعه و وفاداری به آرمانهای نظام را نمایندگی خواهد کرد. در این صورت، یکپارچگی نهادی مجلس، توانایی تولید صورتبندی ها و سازماندهی های مهم را خواهد داشت.
 
محمدامین سرکهکی
فعال سیاسی و رسانه ای

شناسنامه


کدخبر: ۲۰۷۴۵۳
تاریخ: ۱۳۹۹/۱/۴     ساعت: ۱۸ : ۳۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۲ فروردين
  • ٦ شعبان ١٤٤١
  • Mar 31 2020