صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
«حافظان بهار»؛ رویدادی دیگر در دارالاکرام با حضور صاحبان اندیشه

برای نجاتِ جانِ آموزش و همراهی با ۷۳۰۰ دانش‌آموزِ در معرضِ خطرِ ترکِ تحصیل

دارالاکرام، حامی آموزش کودکان و نوجوانان در معرض خطر ترک تحصیل، در این روزهای پایانی سال همزمان با بیست‌وسومین سالِ فعالیت این موسسه، همایشی با عنوان «حافظان بهار» برگزار کرد.

به گزارش جهانی پرس، در این همایش که در سالن شهید عضدی دانشگاه علامه طباطبایی و با حضور اندیشمندان، کنشگران اجتماعی، جامعه دندانپزشکان ایران و گروه موسیقی طرفه برگزار شد، جامعه‌ی نیکوکاران و نمایندگانی از مدیران شعب دارالاکرام، مددکاران، همیاران و دانش‌آموزان عضو این موسسه نیز حاضر بودند.
دارالاکرام پس از 23 سال فعالیت برای برقراری عدالت اجتماعی و رفع نابرابری آموزشی و با دارا بودن 23 شعبه رسمی در 90 شهر ایران 7300 دانش‌آموز در معرض خطر ترک تحصیل را بورسیه کرده است و جزو 6 خیریه‌ی برتر ایران در حوزه‌ی خیر و صلح براساس معیارهای جهانی به شمار می‌رود و در بیست‌وسومین سال فعالیت خود از اجرای طرح جدیدی با عنوان «باغ بیدار» با محوریت کتاب رونمایی کرد.
شفیعی‌کدکنی: جامعه‌ی ایرانی باید در جریان خدمات دارالاکرام قرار بگیرد
در همایش حافظان بهار که با حضور دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، از سفیران این موسسه، برگزار شد، ایشان در پیامی به مناسبت بیست‌وسومین سال فعالیت این نهاد گفت: کوچکترین خدمتی که در جهت تعالی انسانیت انجام بگیرد، هر قدر هم ما فکر کنیم که فراموش می‌شود یا توجهی به آن نمی‌شود، اشتباه است و جامعه دیر یا زود قدردان این خدمت به انسانیت خواهند بود.
 ایشان به اهمیت تبلیغات به معنای خوب آن در مورد دارالاکرام اشاره کرد و افزود: کوچکترین اطلاع‌رسانی درباره خدمات این موسسه نیز مثل نماز، روزه و حج یک عمل روحانی و انسانی است و باید جامعه ایرانی در جریان خدمات دارالاکرام قرار بگیرند.
محمدعلی موحد: حمایت از 7300 دانش‌آموز شبیه به یک معجزه است
دکتر محمدعلی موحد، نیز که از سفیران دارالاکرام است، در پیامی به مناسبت بیست‌وسومین سالگرد فعالیت این موسسه گفت: گرچه ما برتری جستن از دیگری را غیراخلاقی می‌دانیم، اما یک چیز در این میان استثناست و آن رقابت در کار خیر است.
ایشان داشتنِ صلاحیت و تجربه در کار خیر را امری مهم برشمرد و افزود: بیش از 2 دهه فعالیت دارالاکرام در حوزه‌ی خیر آموزشی، حکم یک اندوخته‌ی گرانبها را دارد.
این دانشمند معاصر با اظهار ناراحتی از مواجه شدن تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با چنین بن‌بست و افت چشمگیری، گفت: این افتی نیست که به سادگی علاج شود؛ باید دست‌وپا زد و چاره‌ای هم نیست اما کوشش‌ها باید صدچندان شود و از اینکه وجود روحیه یأس، ناکامی و بی‌رغبتی در جامعه دارالاکرام را از پیشرفت باز نداشته است، ابراز خرسندی کرد و کار این موسسه را شبیه به معجزه دانست؛ چراکه حمایت‌های دارالاکرام از 7300 دانش‌آموز موجب کوشش و امیدواری بیشتر این دانش‌آموزان می‌شود.
احمد میدری: طبقاتی شدن آموزش ضربه‌ای مهلک بر همبستگی اجتماعی است
دکتر احمد میدری، فعال اجتماعی، اقتصاددان و عضو دبیرخانه مبارزه با فقر و نابرابری آموزشی، با حضور در همایش «حافظان بهار» و با پرداختن به موضوع نابرابری آموزشی و خیر سیاستی، گفت: نابرابری امری ناپسندیده است، اما برخی نابرابری‌ها غیرقابل‌تحمل‌تر و ناموجه‌ترند؛ نابرابری‌هایی که جامعه می‌تواند جلوی بروز آن را بگیرد اما به علت قصور برخی افراد رخ می‌دهد.
میدری نابرابری آموزشی را مذموم و ناموجه برشمرد و آن را به زیان تمام افراد جامعه دانست؛ چرا نپرداختن به رفع این نابرابری هزینه‌ای جبران‌ناپذیر بر جای می‌گذارد.
وی اهمیت پرداختن به رفع این نابرابری را مثل وجود شبکه آب سراسری، برق و بهداشت همگانی دانست و طبقاتی شدن آموزش و تفکیک مدارس بر اساس قدرت خرید را ضربه‌ای مهلک بر همبستگی اجتماعی برشمرد؛ چراکه باعث می‌شود صدای طبقه‌ی محروم به گوش دولت و مسئولین نرسد.
وی با اشاره به اختصاص بودجه‌ی حداقلی دولت به امر آموزش اولین اثر چنین غفلتی را در واگذاریِ مسئولیت اخلاقی و اجتماعی دولت به دست بازار اعلام کرد؛ در حالی‌که سرمایه‌گذاری در امر آموزش، تربیت معلم و نیز تدوین خوب کتب درسی در عموم کشورهای دنیا بر عهده‌ دولت است.
میدری موفقیت دارالاکرام را در اعتمادسازی برای جذب حمایت نیکوکاران از 7300 دانش‌آموز کاری دشوار برشمرد که در ربع قرن صورت گرفته؛ کاری که کمتر خیریه‌ای انجام داده است.
وی تاکید کرد خیر سیاستی در جامعه امروز ایران بیش از هر چیز دیگری مورد نیاز است و خیرین می‌توانند با تصحیح انحراف‌های موجود در سیاست، بر فضای عمومی موثر باشند و رفتار دولت را تغییر دهند و هیچ دولتی نیست که در برابر مطالبات عمومی درباره آموزش و پرورش سکوت کند.
ملکیان: نیکوکاری ناظر به رفتارِ بیرونی است
استاد مصطفی ملکیان در همایش حافظان بهار به واکاوی و تحلیل دو مقوله‌ی نیکوکاری و نیک‌خواهی از منظر فلسفه‌ی اخلاق با موضوع نیکوکاری نیک‌خواهانه پرداخت و گفت: نیکوکاری مرتبط با رفتار بیرونی و صفتی است که بر اساس آن گفتار، کردار و زبان بدن طبق احکام و موازین اخلاقی خاصی ترتیب داده می‌شود؛ بنابراین نیکوکاری به آنچه دیگران مشاهده می‌کنند مرتبط است و ناظرانی می‌توانند ناظر بر آن باشند.
ملکیان نیکوکاری موفق را مشروط به 2 شرط عمده دانست: شرط اول این است که برای انجام کار نیک ابتدا باید نیازهای فرد را در نظر گرفت و نه خواسته‌های او را.
 ایشان تفکیک میان نیاز و خواسته تفکیک مهمی دانست و گفت: در نیکوکاری باید در پی برآوردن نیازها برآمد و نه تامین خواسته‌ها؛ چراکه وقتی نیاز و خواسته همسو باشند و نیاز تامین شود، خواسته هم تامین می‌شود؛ به تعبیری باید نیاز بر خواسته مقدم باشد.
ایشان با تاکید بر اینکه نیازها را با توجه به آخرین دستاورهای بشری می‌توان متوجه شد و ایدئولوژی‌ها حق ندارند وارد اقدام به این تفکیک شوند؛ اولویت‌بندی نیازها را شرط دوم نیکوکاری دانست؛ چراکه بر اساس هرم و مخروطی نیازها ذومراتب هستند.
ملکیان افزود: انجام نیکوکاری با این 2 شرط مذکور، از درد و رنج بشریت به سرعت می‌کاهد.
ملکیان: نیک‌خواهی معطوف بر عالم درون و خودشکوفایی است
ملکیان در تفکیک نیکوکاری از نیک‌خواهی گفت: نیکوکاری ناظر به عمل بیرونی است اما نیک‌خواهی به درون معطوف است و از آن به خودشکوفایی تعبیر می‌شود. نیکوکاری کاهش درد و رنج بشری را موجب می‌شود و نیک‌خواهی خودشکوفاییِ نیکوکار را موجب می‌شود و از بستگی درون می‌کاهد.
ایشان جستن ثروت؛ شهرت؛ قدرت سیاسی؛ احترام؛ آبرو؛ محبوبیت و علم دانشگاهی را مهم‌ترین طناب‌های درونی انسان معرفی کرد که با هر عمل نیکوکارانه‌ای در بیرون یکی از این 7 طناب پریشان‌تر و نازک‌تر می‌شود.
ملکیان 2 شرط را برای از هم گسلاندن این طناب‌ها و دست یافتن به پرواز معنوی و روحانی معرفی کرد: شرط اول این است که نیکوکاری در بیرون با این نیت باشد که انسان‌ها هر چه خوب‌تر؛ ارزشمندتر؛ رهاتر، خوش‌تر و خوب‌تر شوند حتی هیتلر؛ استالین و صدام...؛ چرا که این آرزو حتی برای ناپاک‌ترین انسان‌ها هم به نفع همه است.
ملکیان در پایان گفت: شرط دوم عمل نیک‌خواهانه در فلسفه اخلاق نیز این است که به هیچ چیز دیگری مشروط و مقید نباشد؛ مقید به هیچ دین؛ مذهب؛ حزب؛ ملیت و ...
جلیلیان: طرح «باغ بیدار» به دنبال ایجاد ذخیره‌های روانی برای دانش‌آموزان است
در همایش حافظان بهار و در 23 سالگی دارالاکرام، موسس این نهاد مردمی، اسمعیل جلیلیان، از طرح یکپارچه و سراسری باغ بیدار رونمایی کرد و گفت: باغ بیدار عنوان طرحیست برگرفته از یکی از اشعار دکتر شفیعی کدکنی. این طرح در تلاش برای برقراری پیوند میان خانه، مدرسه و دارالاکرام به عنوان خانه‌ی دوم دانش‌آموزان است. در این طرح برای هر دانش‌آموز سهم مشخصی از کتاب تعریف می‌شود و به طور ماهانه به او اختصاص می‌یابد. باغ بیدار با محوریت کتاب در صدد ایجاد ذخیره‌های روانی برای دانش‌آموزان بورسیه‌شده دارالاکرام و خانواده‌هایشان است تا در بحران‌های زندگی به کارشان بیاید.‌

میراحمدی‌زاده: تضییع حقوق مستمر دانش‌آموزان نگران‌کننده است
مدیرعامل دارالاکرام، مصطفی میراحمدی‌زاده، در این همایش با ارائه‌ی گزارشی از عملکرد این موسسه در حوزه‌های دانش‌آموزی، ارائه‌ی خدمات آموزشی و خدمات پنجگانه و نیز وضعیت حامیان، بانیان، مددکاران و همیاران در شعب 23 گانه و نمایندگی‌های این موسسه در بیش از 90 شهر ایران گفت: دارالاکرام از آغاز تاسیس تاکنون 10 هزار دانش‌آموز را بورسیه کرده و در حال حاضر 7300 دانش‌آموز را بورسیه دارد؛ همچنین حدود 400 دانش‌آموز در انتظار دریافت بورسیه قرار دارند.
ایشان تداوم چالش‌ها؛ انباشت ناکامی‌ها؛ تضییع حقوق مستمر دانش‌آموزان؛ شکاف و نابرابری نسلی؛ تحصیل 3 میلیون دانش‌آموز در کلاس‌های ناامن و بازماندگی یک میلیون دانش‌آموز از تحصیل را نگران‌کننده توصیف کرد.
میراحمدی‌زاده خاطرنشان کرد: با وجود دسترسی کودکان و نوجوانان به انواع ابزارهای فناورانه، آنها دیگر همچون الواح نانوشته نیستند که پذیرای برنامه‌های رسمی تعلیم و تربیت شوند؛ چراکه با زیست‌جهان‌های متنوع بیرون در ارتباط‌اند.
مدیرعامل دارالاکرام در پایان از اجرای کمپین نوروزی این موسسه با عنوان ما حافظان بهاریم خبر داد و گفت این کمپین به تهیه عیدانه برای 7300 دانش‌آموز این موسسه اختصاص دارد و از طریق سامانه آنلاین به مهربانی و تا پایان 25 فروردین در حال اجراست.

 

 

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۷۲۳۸
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۲۱     ساعت: ۱۴ : ۱۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Apr 27 2024