صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
دفتر همکاری فناوری سفارت ایران در چین

تغییر راهبرد چین به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر

چین در تلاش برای تغییر راهبرد انرژی «کمربند و جاده» به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است.

به گزارش جهانی پرس  از دفتر همکاری فناوری سفارت ایران در چین، این تغییر با کاهش قیمت توربین‌های بادی و صفح‌های خورشیدی و افزایش فشار دولت‌ها برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی آلاینده صورت گرفته است. بنابر اعلام موسسه مکنزی، انرژی‌های تجدیدپذیر ۵۷ درصد از طرح‌های توسعه‌ای خارج از کشور چین را تشکیل می‌دهند که در حال حاضر برنامه ریزی شده است یا در حال ساخت هستند.
چین در حال تغییر راهبرد کلی خود است، بنابراین انتظار می‌رود که تمرکز بیشتری بر انرژی‌های تجدیدپذیر و سرمایه گذاری مستقیم بیشتری نسبت به وام‌های دوجانبه داشته باشد که در سال‌های اولیه طرح کمربند و جاده رایج‌تر بود.
افزایش انرژی‌های پاک چین به سرعت ادامه دارد و تاسیسات خورشیدی، بادی، هسته‌ای و آبی در امسال باید برق کافی برای تامین انرژی به اندازه کل فرانسه تولید کند. موسسه مکنزی ۱۲۸ گیگاوات ظرفیت تولید را شناسایی کرد که حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری را شامل می‌شود و تا سال ۲۰۲۳ از طریق طرح کمربند و جاده تکمیل شده بود. این طرح را شی جین پینگ رئیس جمهور چین در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد. در حال حاضر ۸۰ گیگاوات طرح در آسیا برنامه ریزی شده یا در حال ساخت است.
۵۴ گیگاوات دیگر به دلیل تغییر سیاست‌ها یا خطر‌های تجاری مانند تورم هزینه یا مفروضات مالی بیش از حد خوش بینانه متوقف یا لغو شده است. حدود ۶۱ درصد از طرح‌های لغو شده مربوط به زغال سنگ بود، پس از اینکه شی در سال ۲۰۲۱ ممنوعیت طرح‌های جدید خارج از کشور با استفاده از سوخت فسیلی را اعلام کرد.
با این حال، شی جین‌پینگ شرکت‌ها یا بانک‌ها را مجبور به لغو طرح‌های موجود نکرده و ۲۱ طرح توسعه زغال‌سنگ و ۱۲ طرح گاز طبیعی در مراحل برنامه‌ریزی یا ساخت‌وساز وجود دارد.

طرح ابتکار کمربند و جاده چین که به نام راه ابریشم جدید شناخته می‌شود، راهبردی است که توسط چین آغاز شد و به دنبال اتصال آسیا با آفریقا و اروپا از طریق شبکه‌های زمینی و دریایی با هدف بهبود یکپارچگی منطقه، بازگشت تجارت از دریا و هوا به خشکی و همچنین افزایش رشد اقتصادی است.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۹۲۹۴
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۱۸     ساعت: ۱۰ : ۴۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
  • ٢١ شوال ١٤٤٥
  • Apr 30 2024